SKAUTSKO
OBEĆANJE VOĐE
Zašto
polagati skautsko obećanje?
Skautski
pokret usađuje mladima kršćanske i građanske ideale. Stoga u njemu nema mjesta
za nekoga tko ne prihvaća zajedničke ideale i pravila igre. Iz tog razloga sve
vođe koji prije toga nisu bili skauti ili roveri, na početku svog djelovanja
polažu skautsko obećanje.
U FSE-u
ne postoji posebno obećanje za starješine,vođe; svi polažemo isto skautsko
obećanje zato što su naši ideali isti. Za skauta i za vođu vrijede ista pravila
igre koja se obvezuju poštivati.
Značenje
obećanja
Odrasli
većinom mnogo ozbiljnije shvaćaju skautsko obećanje nego skauti od dvanaest
godina. To je, naravno, dobra stvar, ali svejedno, važno je da ispravno
shvaćamo njegovo značenje i karakter kako mu se ne bi pripisivala važnost veća
od one koju ima u stvarnosti.
Skautsko
obećanje se sastoji od ovih elemenata:
- duh
služenja - shvaćanje svog života kao službe Bogu i bližnjima
- načela
svakodnevnog života - prihvaćanje skautskog zakona kao moralnog kodeksa
ponašanja.
Pri tome
trebamo biti svjesni da skautski zakon u potpunosti proizlazi iz prirodnog
prava. Moglo bi se reći da bi skautski zakon trebao poštivati svaki čovjek, a
tim više jedan kršćanin. Slično vrijedi i za služenje Bogu i bližnjima koje je
posljedica zapovjedi ljubavi koju nam je dao Krist, i prema tome obvezuje
svakog kršćanina.
Skautsko
obećanje, dakle, nema karakter obveze (u moralno-pravnom smislu), zato što ne mijenja
moralno vrednovanje mojih djela. Tako je na primjer, laž uvijek grijeh bio ja
skaut ili ne; obećanje tu ništa ne mijenja.
Skautsko
obećanje ima više karakter angažiranja. To je javno prihvaćanje skautskih
ideala i početak odluke postati dobar čovjek i dobar kršćanin. Uz to, skautsko
obećanje tvori jednu vrstu etosa, navike; razvija smisao za čast i motivira na
život prema skautskim idealima i u teškim trenutcima kad smo u napasti da im se
iznevjerimo.
Novi
“vanjski” pomoćnik obično najprije pomaže u vođenju jedinice ili družine. Iako
još nije skaut već od početka se od njega traži poštivanje “pravila igre”.
Kad
stjegovođa vidi da se dotični želi više uključiti u skautizam, predloži mu da
postane skautom: da odjene uniformu i položi skautsko obećanje. Naravno, sve u
apsolutnoj slobodi: ako netko želi “samo pomagati” bez osobnog angažmana, to je
sasvim u redu, ali u tom slučaju ne može imati nikakvu odgojnu funkciju (može
pomagati oko tehničkih i organizacijskih stvari).
Nakon
odluke o polaganju obećanja, novi vođa se susretne s stjegovođom i porazgovara
s njim o značenju skautskog obećanja, o svojoj službi i osobnoj formaciji.
Prije
obreda održava se bdijenje u kojem smo pozvani dublje razmišljati o skautskom
obećanju, o duhu služenja i odgovornosti za mlađe od nas. Trebala bi voditi i
prema predvodničkoj formaciji koja očekuje novog voditelja. Preporučen oblik
bdijenja je adoracija.
Predvodnička
formacija nakon obećanja
Nastavku
osobne formacije novog voditelja treba pristupati individualno, od slučaja do slučaja.
Stjegovođa traže prikladan put prema njegovoj dobi i zrelosti, sposobnostima i
potrebama. Pri tome ne smiju izgubiti iz vida da predvodnička formacija ne
smije biti cilj sama sebi nego treba pomoći novom voditelju u razvoju njega kao
osobe.
Kao i svi
predvodnici i novi voditelj bi trebao imati stalnog ispovjednika i “kuma”.
Trebao bi sudjelovati u životu kruga vođa gdje će u praksi upoznavati
predvodnički stil života.
Novom
voditelju se može predložiti polaganje ispita Puta i primanje službe Orao skauta
ili je moguće (ako je stariji i zreliji) usmjeriti formaciju odmah prema
Polasku na put.
Nema komentara:
Objavi komentar